Pers bild av att nå det extraordinära

perMin bild av att lyckas med det extraordinära handlar om att foga samman det rationella logiska på papperet (som de flesta kan illustrera) med kultur. Det är i denna skärningspunkt den riktiga utmaningen uppstår, nämligen att leda och motivera sina medarbetare mot det logiska, rationella vilket många gånger strider mot det kulturellt betingade.

När vi genomför förvärv pratar vi ofta alldeles för lite om de kulturella utmaningarna. Även om det ser bra ut i Excel där alla positiva synergier är identifierade så vill jag påstå att ofta fälls avgörande för hur väl det lyckas i slutändan av hur väl man lyckas hantera kulturella olikheter.

Borde man kanske avstå från förvärv när de nationella- och företagskulturella utmaningar är för stora?

Jag minns särskilt ett samtal jag hade med en hög chef på Scania vid tidpunkten för diskussioner avseende samgående med Volvo, varpå denne uttrycker sin syn på detta genom metaforen att ”det vore lika begåvat som att slå ihop AIK och Djurgården” vilket åtminstone jag tolkar som ett uttryck för de kulturella utmaningar man skulle få handskas med.

Som person drivs jag inte minst av utveckling och förändringsarbete, det är stimulerande att sätta samman och pröva recept för lyckat förändringsarbete för att ta människor och verksamheter till nya höjder. Jag, som många andra, har sedan länge insett att vägen för att lyckas genomföra en strategi går genom att få med sig människorna i organisationen där normalt sett de kulturella aspekterna är de mest svårhanterade, åtminstone tycker jag så. Många känner naturligtvis till det bekanta uttrycket ”Culture beats Strategy” vilket jag vill påstå fortfarande stämmer.

När jag träffade Maxi för första gången kände jag direkt att 4FP skulle kunna bidra till min utmaning. Det är för mig första gången där både det logiska och psykologiska är i full samverkan – det är vad jag bedömer som en förutsättning för att lyckas i förändringsarbete, åtminstone om man vill uppnå något utöver det vanliga.

Av den anledningen anmälde jag mig till 4FP programmet. Det visade sig stämma, till och med över förväntan, jag har fått en fantastisk hjälp och stöttning av både Janne och Maxi men också av alla härliga och duktiga kurskamrater som generöst delat med sig av sina värdefulla erfarenheter. Dessutom har man förbaskat roligt tillsammans. Jag ångrar bara en sak, nämligen att jag inte tog denna möjlighet tidigare.

Per Andersson, Braathens Regional Airlines AB. Vice President – Technical Division.
”Min bakgrund är sprungen ur en internationell affärserfarenhet främst inom Saab, Ericsson och SonyEricsson i komplexa miljöer och organisationer, inte minst ur ett kulturellt perspektiv där jag genom åren rört mig mellan marknads-/kommersiellt och tekniskt-/operations områden i olika roller såsom regional marknadschef för JAS 39 Gripen till VD/COO roller.”

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier